I Göteborg finns återvinning, återanvändning och avfallssortering samlad på en och samma plats i kretsloppsparken Alelyckan.
Här finns en sorteringsstation, ett återbrukskoncept för byggnadsmaterial, en secondhand-butik, ett så kallat returhus med reparationsverkstad, café med butik och en återvinningscentral, ÅVC.
Genom kretsloppsparkens upplägg går det att återanvända produkter direkt i samband med avfallssorteringen. Besökarna blir på plats delaktiga i hur olika produkter kan återanvändas.
Först kommer besökaren till affärer som säljer bland annat begagnade kläder, möbler, byggmaterial och elektronik. Därefter passerar man en sorteringsstation där alla möts av personal som frågar om något av det man har med sig kan skänkas till second hand-försäljning. Först efter det kör man in och slänger avfall på återvinningscentralen.
Grundidén är att främja återanvändning av produkter som annars skulle ha slängts som avfall. Alelyckan förebygger 360 ton avfall om året på det sättet.
Jämfört med konventionella återvinningscentraler gör en kretsloppspark det möjligt att gå uppåt i avfallshierarkin eftersom både förbränning och återvinning minskar till fördel för återanvändning. Det som blir kvar som avfall används för utvinning av energi, som konstruktionsmaterial på deponi eller för återvinning av material.
Kretsloppsparken i siffror 2010:
Den stora besparingen i utsläpp och energianvändning ligger i att de återanvända produkterna kan ersätta nytillverkade produkter och att nytillverkningens miljöpåverkan därmed undviks. Att en mindre mängd avfall samlas in och hanteras innebär också en besparing, men den är relativt sett mindre.
Jämfört med en konventionell ÅVC minskar kretsloppsparken årligen:
Det finns omkring 600 återvinningscentraler i Sverige som 2008 tog emot 1,4 miljoner ton grovavfall. Om alla ÅVC:er byggs om till kretsloppsparker och lika mycket avfall förebyggs som på Alelyckan, skulle nästan 80 000 ton avfall kunna förebyggas varje år.
Det skulle minska utsläppen av växthusgaser med 300 000 ton koldioxidekvivalenter, vilket motsvarar 100 000 bilar som kör 1 500 mil vardera. Användningen av primärenergi skulle minska motsvarande uppvärmningen av en större svensk stad.
Alelyckan i Göteborg drivs gemensamt av Kretsloppskontoret, Stadsmissionen och stadsdelen Bergsjön. Flera av de som arbetar i parken gör det i olika former av arbetsmarknadsåtgärder.
http://www.avfallsverige.se/fileadmin/uploads/Rapporter/Utveckling/U2011-02.pdf
Utgångspunkten är Kretsloppsparken Alelyckans verksamhet under 2010.
Rapport är producerad av IVL Svenska Miljöinstututet och finansierad av Avfall Sverige, Kretsloppsrådet Göteborgs stad och stiftelsen IVL.
Den är utgiven både hos IVL, Avfall Sverige och Naturvårdsverket.
Utgångspunkten är Kretsloppsparken Alelyckans verksamhet under 2010.
Rapport är producerad av IVL Svenska Miljöinstututet och finansierad av Avfall Sverige, Kretsloppsrådet Göteborgs stad och stiftelsen IVL.
Den är utgiven både hos IVL, Avfall Sverige och Naturvårdsverket.