Avfall Sverige har sammanställt befintlig praxis vid upphandling av avfallsavhämtning.
Kommuner brukar ställa upp ett antal mål i sina renhållningsavtal. Målen är kopplade både till den egna verksamheten och till nationella och regionala miljömål.
Vissa kommuner är duktiga på att ställa krav även på arbetsmiljö och mjuka frågor som service och kvalitet. Studien visar att det råder en stor frihet i avtalets utformning speciellt när det gäller bonus och sanktioner.
Mer än fyra av tio av de svarade använder varken bonus eller sanktioner i sina avtal.
Avfall Sverige har utifrån kartläggningen sammanställt ett antal övergripande och goda råd till dme som ska handla upp sophämtning:
Studien utfördes via enkätundersökning och intervjuer. Enkätundersökningen omfattade 103 kommuner.
Det visade sig att 53 procent av kommunerna använder sanktioner och endast 5 procent tillämpar bonus i sina avtal. Nästan 11 procent svarade att de aldrig gör en uppföljning efter upphandlingen.
Intervjuerna gjordes i de fyra svenska kommunerna Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall och i en kommun i Finland. Dessutom har Sollentuna kommun som tillämpar ett särskilt bonussystem för att stimulera utsortering av matavfall ingått i undersökningen.