Broarna för gång- och cykeltrafik är separata, traditionella balkbroar med massiv platta av kerto-skivor. Foto: Håkan Svensson.
I april ska den vara klar, den tillfälliga bro av limträ som byggs mellan Nya Karolinska i Solna och Vasastan i Stockholm. Bron blir norra Europas längsta träbro för vägtrafik.
Under de tre år som en ny stadsdel växer fram kring Nya Karolinska ska bilister, cyklister och fotgängare kunna använda sig av bron.
Fortsätt läsa – starta din prenumeration!
För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som du själv kan styra.
Nordens längsta snedstagsbro i trä ska stå klar i Skellefteå i november. Den blir 130 meter lång och har enbart gång- och cykelbana. Bron ingår i ett forskningsprojekt om modernt träbyggande.
Byggande av träbroar har lång tradition i Sverige och det finns en del litteratur som handlar om träbroar. Det senaste tillskottet är Anna Pousettes handbok Träbroar – konstruktion och dimensionering.
Hur kommer elbilarna laddas i framtiden och vilka är för- och nackdelarna med olika sätt att ladda? Det är några av frågeställningarna som tas upp i en forskningsrapport från Uppsala universitet.
För att mäta kvaliteten på nya vägbeläggningar används främst metoder som kräver att prover borras upp ur vägen. Men det finns potential att använda teknik som mäter beläggningen under färd.
Med rätt utformning har träbroar låga underhållskostnader och lång livslängd.
Träbroar är egentligen enbart känsliga för fukt men en konventionell vägbana har ett tätskikt som inte släpper igenom fukt.
120 träbroar byggs i Sverige varje år. Många av broarna är gång- och cykelbroar och de flesta vägbroar är mindre broar på skogsvägar.
Den längsta träbron i Sverige är gång- och cykelbron Skutgränd i Umeå, som är 230 meter lång.
FAKTA Om träbron i Solna
Består av 2 200 m³ limträ och 1000 ton balkar.
Beställare: Trafikverket.
Produktion: Svevia.
Leverantör av material: Moelven.
Konstruktion: Vectura.
183 meter lång och 26 meter bred.
Kostnad: 67 miljoner kronor.
Du är inloggad på två ställen
Din användarprofil har aktiverats från en annan enhet. Om det inte är du som loggat in bör du snarast ändra ditt lösenord eller kontakta vår kundservice på 08-457 10 00 eller kundservice@byggtjanst.se