Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Norra Europas längsta träbro
Teknik 14 mar 2011
Broarna för gång- och cykeltrafik är separata, traditionella balkbroar med massiv platta av kerto-skivor. Foto: Håkan Svensson.
I april ska den vara klar, den tillfälliga bro av limträ som byggs mellan Nya Karolinska i Solna och Vasastan i Stockholm. Bron blir norra Europas längsta träbro för vägtrafik.
Under de tre år som en ny stadsdel växer fram kring Nya Karolinska ska bilister, cyklister och fotgängare kunna använda sig av bron.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Fakta om träbroar

  • Med rätt utformning har träbroar låga underhållskostnader och lång livslängd.
  • Träbroar är egentligen enbart känsliga för fukt men en konventionell vägbana har ett tätskikt som inte släpper igenom fukt.
  • 120 träbroar byggs i Sverige varje år. Många av broarna är gång- och cykelbroar och de flesta vägbroar är mindre broar på skogsvägar.
  • Den längsta träbron i Sverige är gång- och cykelbron Skutgränd i Umeå, som är 230 meter lång.
FAKTA Om träbron i Solna

  • Består av 2 200 m³ limträ och 1000 ton balkar.
  • Beställare: Trafikverket.
  • Produktion: Svevia.
  • Leverantör av material: Moelven.
  • Konstruktion: Vectura.
  • 183 meter lång och 26 meter bred.
  • Kostnad: 67 miljoner kronor.
Bevaka ämnen i artikeln

Teknik Projektering
Fackområden

Anläggning Husbyggnad
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Fakta om träbroar

  • Med rätt utformning har träbroar låga underhållskostnader och lång livslängd.
  • Träbroar är egentligen enbart känsliga för fukt men en konventionell vägbana har ett tätskikt som inte släpper igenom fukt.
  • 120 träbroar byggs i Sverige varje år. Många av broarna är gång- och cykelbroar och de flesta vägbroar är mindre broar på skogsvägar.
  • Den längsta träbron i Sverige är gång- och cykelbron Skutgränd i Umeå, som är 230 meter lång.
FAKTA Om träbron i Solna

  • Består av 2 200 m³ limträ och 1000 ton balkar.
  • Beställare: Trafikverket.
  • Produktion: Svevia.
  • Leverantör av material: Moelven.
  • Konstruktion: Vectura.
  • 183 meter lång och 26 meter bred.
  • Kostnad: 67 miljoner kronor.