Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Service till hyresgästerna i Kista
1 jun 2011
Den nya konferensanläggningen med reception och kafé blir hjärtat i servicesatsningen på Kronborgsgränd i Kista.
På Kronoborgsgränd i Ärvinge i Kista i Stockholm erbjuder Atrium Ljungberg sina nya hyresgäster en mängd servicelösningar i hyran. Gemensam reception, konferensanläggning, kafé och hub är bara några av godbitarna.
Hans Hellberg Redaktör, Förvaltning
Redaktör, Förvaltning
Satsningen blev möjlig sedan den gamla hyresgästen flyttat ut och lokalerna kunde totalrenoveras samtidigt som den gamla ljushallen byggdes om till en ny mötesplats..

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Därför tvekar fastighetsägarna

Fastighetsbranschen har hittills varit dålig på att erbjuda sina hyresgäster Facility Management-tjänster. Men det blir bättre tror Camilla Lemnell, marknadsområdeschef för Atrium Ljungbergs innerstadslokaler.

Camilla Lemnell har med sin tidigare bakgrund på FM-företaget Adicci bra koll på läget. Branschen är enligt henne inte motståndare till konceptet men känner en osäkerhet.

Ovana och osäkerhet

– Man är inte vana att arbeta på det viset. Dessutom finns en osäkerhet kring hur man ska ta betalt för den här typen av tjänster och en oro att drabbas av ökad administration, säger hon. Även från FM-leverantörerna finns en oro att binda upp sig för en fast hyra om inte tillräckligt många vill köpa ens tjänster.

Lägre pris och snabbare

Fördelarna med att handla upp tjänster gemensamt är enligt Camilla Lemnell större volymer som renderar lägre priser och kortare inställningstider. Hyresgästen kan också minska sin egen kontorsyta.

Hon tror att fler fastighetsägare hoppar på tåget när de inser att det gör dem mer attraktiva som hyresvärd.

Våga prova!

– Bra tillfälle att prova är när man bygger om eller byter många hyresgäster på en gång. För att lyckas är det viktigt att jobba nära FM-leverantören och vara tydlig mot hyresgästen vad denne betalar för och vinsterna med det.

Hans Hellberg Redaktör, Förvaltning
Redaktör, Förvaltning
Bevaka ämnen i artikeln

Fackområden

Förvaltning
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Därför tvekar fastighetsägarna

Fastighetsbranschen har hittills varit dålig på att erbjuda sina hyresgäster Facility Management-tjänster. Men det blir bättre tror Camilla Lemnell, marknadsområdeschef för Atrium Ljungbergs innerstadslokaler.

Camilla Lemnell har med sin tidigare bakgrund på FM-företaget Adicci bra koll på läget. Branschen är enligt henne inte motståndare till konceptet men känner en osäkerhet.

Ovana och osäkerhet

– Man är inte vana att arbeta på det viset. Dessutom finns en osäkerhet kring hur man ska ta betalt för den här typen av tjänster och en oro att drabbas av ökad administration, säger hon. Även från FM-leverantörerna finns en oro att binda upp sig för en fast hyra om inte tillräckligt många vill köpa ens tjänster.

Lägre pris och snabbare

Fördelarna med att handla upp tjänster gemensamt är enligt Camilla Lemnell större volymer som renderar lägre priser och kortare inställningstider. Hyresgästen kan också minska sin egen kontorsyta.

Hon tror att fler fastighetsägare hoppar på tåget när de inser att det gör dem mer attraktiva som hyresvärd.

Våga prova!

– Bra tillfälle att prova är när man bygger om eller byter många hyresgäster på en gång. För att lyckas är det viktigt att jobba nära FM-leverantören och vara tydlig mot hyresgästen vad denne betalar för och vinsterna med det.