Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Smidig passage med dubbellotsmetod
Arbetsmiljö 18 jan 2011
Den nya dubbellotsmetoden leder om trafiken samtidigt i båda färdriktningarna när längre sträckor är under vägarbete.
Den nya dubbellotsmetoden tar hjälp av mobila ramper, så kallade bilburna trafiklotsar, som leder trafiken förbi vägarbetsplatsen via en mötesplats där bilkolonnerna från båda håll kan mötas mitt på sträckan.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

Den nya dubbellotsmetoden tar hjälp av bilburna trafiklotsar som leder trafiken förbi vägarbetsplatsen via en mötesplats där bilkolonnerna från båda håll kan mötas mitt på sträckan. Bild: Trafikverket
FAKTA Dubbellotsmetoden passar till:

  • Maximalt sex kilometer avstängd sträcka vid högst 2 000 fordon per dygn i snitt per år.
  • Maximalt vid högst 3 000 fordon per dygn.
  • Maximalt 5 000 fordon per dygn på 2+1-vägar.
Bevaka ämnen i artikeln

Arbetsmiljö Produktion Teknik Projektering
Fackområden

Anläggning
Fler nyheter

Den nya dubbellotsmetoden tar hjälp av bilburna trafiklotsar som leder trafiken förbi vägarbetsplatsen via en mötesplats där bilkolonnerna från båda håll kan mötas mitt på sträckan. Bild: Trafikverket
FAKTA Dubbellotsmetoden passar till:

  • Maximalt sex kilometer avstängd sträcka vid högst 2 000 fordon per dygn i snitt per år.
  • Maximalt vid högst 3 000 fordon per dygn.
  • Maximalt 5 000 fordon per dygn på 2+1-vägar.