Tävlingen Svenska Ljuspriset har en lång tradition och delas ut för artonde året i rad när det är dags att kora Sveriges bästa ljusprojekt under 2010.
Ansökningar om att delta i tävlingen kan lämnas till och med den 25 februari 2011.
Juryn vill lyfta fram projekt eller delar av projekt som har intressanta kvaliteter vad gäller tekniska lösningar, gestaltning, brukaraspekter eller driftsekonomi. Tävlingsjuryn bedömer visuella, estetiska, funktionella, tekniska samt driftsekonomiska aspekter.
Fyra tävlingsbidrag nomineras till finalen och vinnaren koras den 29 september i Stockholm.
De nominerade och vinnarbidraget presenteras med ett omfattande reportage i tidningen Ljuskultur och medverkande i projekten får möjlighet att använda utmärkelsen i sin egen marknadsföring.
Tävlingen arrangeras av Svenska Belysningssällskapet, Västsvenska Belysningssällskapet och Sydsvenska Belysningssällskapet i samarbete med tidningen Ljuskultur.
Juryns motivering:
Matildelunds förskola är ett projekt utformat utifrån ett hängivet engagemang i barnets behov av en god miljö för lek och inlärning.
Anläggningen är utformad med dagsljus som självklar utgångspunkt och det kompletterande artificiella ljuset bidrar till trivsel, hemkänsla, lek och upplevelser.
Utan avancerad teknik och med enkla lösningar är ljuset anpassat för varierande verksamhet i syfte att lyfta fram rummets kvalitéer.
Dagsljus och artificielltljus används som integrerade delar i själva pedagogiken exempelvis en camera obscura i barnens skala, ljusbildprojektioner på fasaden och i de olika rummen klingar färgerna i barnens teckningar inspirerande.
Matildelunds förskolas belysningsanläggning är ett föredöme när det gäller belysningskvalitet i förskolor och skolor och avspeglar omsorg om såväl barn som personal.
Juryns motivering:
Matildelunds förskola är ett projekt utformat utifrån ett hängivet engagemang i barnets behov av en god miljö för lek och inlärning.
Anläggningen är utformad med dagsljus som självklar utgångspunkt och det kompletterande artificiella ljuset bidrar till trivsel, hemkänsla, lek och upplevelser.
Utan avancerad teknik och med enkla lösningar är ljuset anpassat för varierande verksamhet i syfte att lyfta fram rummets kvalitéer.
Dagsljus och artificielltljus används som integrerade delar i själva pedagogiken exempelvis en camera obscura i barnens skala, ljusbildprojektioner på fasaden och i de olika rummen klingar färgerna i barnens teckningar inspirerande.
Matildelunds förskolas belysningsanläggning är ett föredöme när det gäller belysningskvalitet i förskolor och skolor och avspeglar omsorg om såväl barn som personal.