Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Sopbilar med biogas och diesel
Energi 12 nov 2010
Chaufförerna tycker att de nya sopbilarna är lite väl stora men bekväma. Bild: Renova
Ragnsells och Renova testar ett antal sopbilar som drivs med en kombination av biogas och diesel.
Malin Juell-Skielse
Redaktör, Anläggning
Bilarna har rullat i kommersiell trafik ungefär ett halvår, och bland andra deltar Renova och Ragnsells.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

Göran Stenlund i förarhytten.
FAKTA Så går det till

  • Bränslet: bilarna startas med  biodiesel eller petroleumdiesel. Sedan körs fordonet på biologisk metangas.
  • Motorerna: volvodielsemotorer som byggts om. Ombyggnaden går i praktiken ut på att ett biogassystem monteras parallellt med det ordinarie dieselsystemet. Systemet består av högtryckstankar med högtrycksrör och påfyllning, tryckregulator, gasinsprutare, katalysator och styrsystem.
  • Räckvidd: 50–100 mil beroende på om man kör i staden eller på landsväg.

Fältprovet

  • Deltar: Ragnsells, Renova, Stadspartner
  • Samordnar: Volvo
  • Utvecklar tekniken: Hardstatt Group
  • Pågår: från mars och resten av 2010
  • Resultat halvtid: fordonen drar mer diesel än gas och motorerna ska justeras.
Fördjupningsmaterial

Malin Juell-Skielse
Redaktör, Anläggning
Bevaka ämnen i artikeln

Energi Värme Miljö
Fackområden

Anläggning
Mer i ämnet

Fler nyheter

Göran Stenlund i förarhytten.
FAKTA Så går det till

  • Bränslet: bilarna startas med  biodiesel eller petroleumdiesel. Sedan körs fordonet på biologisk metangas.
  • Motorerna: volvodielsemotorer som byggts om. Ombyggnaden går i praktiken ut på att ett biogassystem monteras parallellt med det ordinarie dieselsystemet. Systemet består av högtryckstankar med högtrycksrör och påfyllning, tryckregulator, gasinsprutare, katalysator och styrsystem.
  • Räckvidd: 50–100 mil beroende på om man kör i staden eller på landsväg.

Fältprovet

  • Deltar: Ragnsells, Renova, Stadspartner
  • Samordnar: Volvo
  • Utvecklar tekniken: Hardstatt Group
  • Pågår: från mars och resten av 2010
  • Resultat halvtid: fordonen drar mer diesel än gas och motorerna ska justeras.
Fördjupningsmaterial