Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Paviljong till kinesisk eko-stad
24 nov 2010
Den svenska paviljongen är uppförd i stål och limträ. Konstruktionen är gjord för att byggnaden ska kunna flyttas efter världsutställningen. Foto: Sweco.
Nu är det klart var den svenska paviljongen från världsutställningen i Shanghai hamnar. Paviljongen ska monteras ner och uppföras i eko-staden Caofeidian i nordöstra Kina.
Karin Larén Hallström
Press
 I våras porträtterade Bygginfo den svenska paviljongen i Shanghai. Då berättade arkitekten Christer Stenmark, Sweco, att flera städer var intresserade av att köpa den svenska paviljongen. Av miljöskäl var man dock inte villig att frakta den till Europa eller någon annan kontinent utan föredrog en kinesisk köpare.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Kortfakta om det svenska deltagandet i Expo 2010:

  • Antal besökare till Expo 2010:
    73 082 000
  • Antal besökare i svenska paviljongens utställning: 3 600 000
  • Antal dagar som VIP-aktiviteter genomförts: 139 (drygt 75% av hela perioden)
  • Antal partners i det svenska Expo-deltagandet: 110 (flest av alla Expo-deltagare)
  • Antal kulturframträdanden i svenska paviljongen: 450
  • Antal pressklipp i kinesiska tidningar under Expo-perioden: 3 500
FAKTA Fakta om paviljongen

Arkitektur: Sweco

Konstruktör: AB Svenskt Limträ (Martinsons, Moelven och Setra)

Installationer ventilation: Sweco/Munthers

Fotografier: Mattias Klum

Belysning: Sweco/Fagerhults

Vattenrening: Wallenius Water

Entreprenör och elektriker: lokala.

Budget paviljongen: 50 miljoner kronor, har hållits.

Budget Sveriges deltagande: 140 miljoner kronor.

Karin Larén Hallström
Press
Bevaka ämnen i artikeln

Fackområden

Husbyggnad
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Kortfakta om det svenska deltagandet i Expo 2010:

  • Antal besökare till Expo 2010:
    73 082 000
  • Antal besökare i svenska paviljongens utställning: 3 600 000
  • Antal dagar som VIP-aktiviteter genomförts: 139 (drygt 75% av hela perioden)
  • Antal partners i det svenska Expo-deltagandet: 110 (flest av alla Expo-deltagare)
  • Antal kulturframträdanden i svenska paviljongen: 450
  • Antal pressklipp i kinesiska tidningar under Expo-perioden: 3 500
FAKTA Fakta om paviljongen

Arkitektur: Sweco

Konstruktör: AB Svenskt Limträ (Martinsons, Moelven och Setra)

Installationer ventilation: Sweco/Munthers

Fotografier: Mattias Klum

Belysning: Sweco/Fagerhults

Vattenrening: Wallenius Water

Entreprenör och elektriker: lokala.

Budget paviljongen: 50 miljoner kronor, har hållits.

Budget Sveriges deltagande: 140 miljoner kronor.