Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Hyresvärdar misslyckas hålla rent
Bostäder 1 dec 2010
Missnöjet gäller bland annat snaskiga miljöstationer och grovsoprum, skräpiga gårdar och trapphus samt gamla cyklar som står och rostar. Foto: Claes Hammarlin.
Landets hyresgäster är kritiska till att deras hyresvärdar inte förmår att hålla rent och snyggt i bostadsområdena. Det visar en landsomfattande studie av Aktivbo och Hyresgästföreningen.
Hans Hellberg Redaktör, Förvaltning
Redaktör, Förvaltning
I undersökningen har 5 000 hyresgäster tillfrågats om vad de tycker om servicen och förvaltningskvaliteten där de bor. Både boende hos privata värdar och allmännyttiga bostadsbolag ingår i studien. En liknande studie gjordes för fem år sedan.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Trevlig och snål

Trevlig, snabb, snål och trygg. Det är de mest frekventa begreppen när hyresgästerna med egna ord får beskriva sina hyresvärdar.

Vänlig, hjälpsam, tillmötesgående och pålitlig/ansvarsfull är andra återkommande egenskaper. De allra flesta har en positiv syn på sin förvaltning.

FAKTA Tre av fyra nöjda med förvaltningen

Hyresgästerna är nöjda med förvaltningskvaliteten. Tre av fyra eller 75,1 procent av dem anser att hyresvärdarna är mycket bra eller ganska bra i genomsnitt. Mest nöjda är de med att få hjälp när det behövs och att bli tagna på allvar.

Så här var nöjdhetsgraden för de fem olika betygsatta parametrarna som ingick i förvaltningskvalitet:

  • Hjälp när det behövs 83,1 procent
  • Ta kunden på allvar 82 procent
  • Trygghet 75,5 procent
  • Förvaltningspolicy 68,6 procent
Hans Hellberg Redaktör, Förvaltning
Redaktör, Förvaltning
Bevaka ämnen i artikeln

Bostäder Kyla Miljö
Fackområden

Förvaltning
Mer i ämnet

Fler nyheter

FAKTA Trevlig och snål

Trevlig, snabb, snål och trygg. Det är de mest frekventa begreppen när hyresgästerna med egna ord får beskriva sina hyresvärdar.

Vänlig, hjälpsam, tillmötesgående och pålitlig/ansvarsfull är andra återkommande egenskaper. De allra flesta har en positiv syn på sin förvaltning.

FAKTA Tre av fyra nöjda med förvaltningen

Hyresgästerna är nöjda med förvaltningskvaliteten. Tre av fyra eller 75,1 procent av dem anser att hyresvärdarna är mycket bra eller ganska bra i genomsnitt. Mest nöjda är de med att få hjälp när det behövs och att bli tagna på allvar.

Så här var nöjdhetsgraden för de fem olika betygsatta parametrarna som ingick i förvaltningskvalitet:

  • Hjälp när det behövs 83,1 procent
  • Ta kunden på allvar 82 procent
  • Trygghet 75,5 procent
  • Förvaltningspolicy 68,6 procent