Feedback
Varan har lagts till i varukorgen
Kontaktlös kraftöverföring snart verklighet
Energi 17 aug 2010
Ny spårvagnsteknik ger kraftförsörjning utan elledningar. Bild: Bombardier
I Sverige är det fortfarande elledningar som gäller för spårvagnsnätets kraftförsörjning. I ett tyskt pilotprojekt installerar kanadensiska Bombardier kontaktlös kraftöverföring.
Malin Juell-Skielse
Redaktör, Anläggning
På 800 meter av Augsburgs Spårvägar linje 3 testas den kontaktlösa kraftöverföringen. För Bombardier är det en bra möjlighet att visa upp sin tekniska kompetens och att tekniken är en möjlighet för stadsmiljöer.

Fortsätt läsa – starta din prenumeration!

För 6 190 kr/år (ex. moms) får du obegränsad tillgång
till allt vårt digitala innehåll. Varje dag uppdateras nyheter
om lagar, regler, hållbarhet och ny teknik – i ett flöde som
du själv kan styra.


Prova kostnadsfritt i 14 dagar.

FAKTA Kontaktlös energiöverföring

Resonant induktion är en beprövad teknik som utvecklas för nya användningsområden. Sedan 1960-talet används den bland annat i pacemakers. En fördel är att det inte uppstår något elektromagnetiskt fält eller strålning, som det gör vid vanlig induktion.

Fakta induktion:

Resonant induktion gör det möjligt att överföra elektrisk energi genom luften. Det skiljer sig från vanlig induktion som används för uppladdning av trådlösa tandborstar och som gör transformatorer möjliga.

Vid vanlig induktion överförs energin genom att sändare och mottagare befinner sig i samma elektromagnetiska fält. Om en ström rör sig hos sändaren rör sig också det elektromagnetiska fältet, och om det elektromagnetiska fältet rör sig måste det också uppstå en ström hos mottagaren som befinner sig i samma fält.

Det fungerar bara för energiöverföring på mycket korta avstånd. (På långa avstånd kallas det för radio.)

Resonant induktion är mycket mer effektivt. Man använder något som kallas för evanescenta eller avtagande elektromagnetiska vågor. De har mycket kort räckvidd. Men om man konstruerar en sändare och mottagare för avtagande vågor med samma frekvens, och placerar dem på exakt rätt avstånd kommer de i resonans. Den elektriska energin går från sändare till mottagare, men strömmen förmedlas inte av något elektromagnetiskt fält. I stället ”tunnlas” strömmen.

Tunnling är ett fenomen från kvantfysiken. Det innebär att en partikel förflyttas från ett ställe till ett annat utan att passera det mellanliggande området. Det är tunnling som gör att transistorer fungerar.

Källa: Ny teknik

FAKTA Bombardiers lösning

Det unika med Bombariders lösning är att den fungerar både på långa avstånd och med starkström. Det innebär att resonant induktion kan användas för att driva tågvagnar, lätta spårfordon, tunnelbana, pendeltåg med mera i praktiken.

Estetiska fördelar:

  • Inga synliga delar på spåret
  • Kan bäddas in i olika anläggningsunderlag och markvillkor
  • Enkel installation på befintliga spår

Drift

  • Full kraft vid alla hastigheter
  • 100 % väderoberoende
  • Kontaktfri funktion undviker slitage på strömavtagare och ledningar
  • Underhållskostnader reduceras

Ekonomi

  • 98% verkningsgrad
  • Noll emissioner
  • Kontinuerlig strömtillförsel utan kompletterande dockningsstationer eller uppladdningsstationer

Säkerhet

  • Aktiveras bara vid komplett kontakt med fordonet
  • Alltid helt isolerad
  • Inga elektriska risker/faror
  • Inga högströmsledningar på allmän plats eller verkstäderna

Källa: Bombardier

FAKTA Om avtalet:

Bombardier Transportation och Augsburgs Spårvägar (Stadtwerke Augsburg Verkehrs GmbH) har undertecknat ett samarbetsavtal för att installera ett kraftmatningssystem utan kontaktledningar i luften.

Samarbetsavtalet är en förlängning av ett samarbete mellan Bombardier och Augsburgs transportmyndighet. Bombardier har redan kontrakt på att leverera 27 nya spårvagnar. Leverans av nya spårvagnar påbörjades 2009 och kommer att fortsätta fram till slutet av 2010.

Malin Juell-Skielse
Redaktör, Anläggning
Bevaka ämnen i artikeln

Energi Hållbarhet Tillgänglighet Vägar och gator Transportsystem Teknik Projektering
Fackområden

Anläggning
Fler nyheter

FAKTA Kontaktlös energiöverföring

Resonant induktion är en beprövad teknik som utvecklas för nya användningsområden. Sedan 1960-talet används den bland annat i pacemakers. En fördel är att det inte uppstår något elektromagnetiskt fält eller strålning, som det gör vid vanlig induktion.

Fakta induktion:

Resonant induktion gör det möjligt att överföra elektrisk energi genom luften. Det skiljer sig från vanlig induktion som används för uppladdning av trådlösa tandborstar och som gör transformatorer möjliga.

Vid vanlig induktion överförs energin genom att sändare och mottagare befinner sig i samma elektromagnetiska fält. Om en ström rör sig hos sändaren rör sig också det elektromagnetiska fältet, och om det elektromagnetiska fältet rör sig måste det också uppstå en ström hos mottagaren som befinner sig i samma fält.

Det fungerar bara för energiöverföring på mycket korta avstånd. (På långa avstånd kallas det för radio.)

Resonant induktion är mycket mer effektivt. Man använder något som kallas för evanescenta eller avtagande elektromagnetiska vågor. De har mycket kort räckvidd. Men om man konstruerar en sändare och mottagare för avtagande vågor med samma frekvens, och placerar dem på exakt rätt avstånd kommer de i resonans. Den elektriska energin går från sändare till mottagare, men strömmen förmedlas inte av något elektromagnetiskt fält. I stället ”tunnlas” strömmen.

Tunnling är ett fenomen från kvantfysiken. Det innebär att en partikel förflyttas från ett ställe till ett annat utan att passera det mellanliggande området. Det är tunnling som gör att transistorer fungerar.

Källa: Ny teknik

FAKTA Bombardiers lösning

Det unika med Bombariders lösning är att den fungerar både på långa avstånd och med starkström. Det innebär att resonant induktion kan användas för att driva tågvagnar, lätta spårfordon, tunnelbana, pendeltåg med mera i praktiken.

Estetiska fördelar:

  • Inga synliga delar på spåret
  • Kan bäddas in i olika anläggningsunderlag och markvillkor
  • Enkel installation på befintliga spår

Drift

  • Full kraft vid alla hastigheter
  • 100 % väderoberoende
  • Kontaktfri funktion undviker slitage på strömavtagare och ledningar
  • Underhållskostnader reduceras

Ekonomi

  • 98% verkningsgrad
  • Noll emissioner
  • Kontinuerlig strömtillförsel utan kompletterande dockningsstationer eller uppladdningsstationer

Säkerhet

  • Aktiveras bara vid komplett kontakt med fordonet
  • Alltid helt isolerad
  • Inga elektriska risker/faror
  • Inga högströmsledningar på allmän plats eller verkstäderna

Källa: Bombardier

FAKTA Om avtalet:

Bombardier Transportation och Augsburgs Spårvägar (Stadtwerke Augsburg Verkehrs GmbH) har undertecknat ett samarbetsavtal för att installera ett kraftmatningssystem utan kontaktledningar i luften.

Samarbetsavtalet är en förlängning av ett samarbete mellan Bombardier och Augsburgs transportmyndighet. Bombardier har redan kontrakt på att leverera 27 nya spårvagnar. Leverans av nya spårvagnar påbörjades 2009 och kommer att fortsätta fram till slutet av 2010.